U toku testiranje nove digitalne platforme za upis nepokretnosti

Srbija ulazi u jednu od najznačajnijih reformi u oblasti imovinsko-pravnih odnosa donošenjem Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima („Sl. glasnik RS“, br. 91/2025). Ovim zakonom građanima se prvi put omogućava da na jednostavan, brz i potpuno digitalan način upišu pravo svojine na objekte koje koriste, ali koji do sada nisu bili formalno evidentirani u katastru. Na taj način stvaraju se uslovi za veću pravnu sigurnost, jačanje tržišta nepokretnosti i stabilniji investicioni ambijent.

U toku je testiranje specijalizovane onlajn platforme za podnošenje zahteva, koja bi u punom kapacitetu trebalo da bude operativna od 8. decembra 2025. godine. Paralelno sa tehnološkom pripremom, lokalne samouprave imaju obavezu da do tog datuma dostave zoning planove svojih teritorija, kako bi se jasno definisale zone u kojima je moguć upis prava svojine, ali i prostori javne namene na kojima takav postupak neće biti dozvoljen.

Građani koji planiraju podnošenje zahteva već sada bi trebalo da prikupe potrebnu dokumentaciju u digitalnoj formi. Nakon prijave na platformu i unosa jedinstvenog matičnog broja, potrebno je navesti broj katastarske parcele ili tačnu adresu objekta, uz dostavljanje osnovnih podataka o nepokretnosti – površini, spratnosti, nameni objekta, kao i drugih relevantnih činjenica. Preporučuje se i dostavljanje fotografija objekta i raspoloživih dokaza o vlasništvu, dok se na kraju postupka elektronskim putem potvrđuje tačnost unetih podataka.

Zakonom je predviđeno da se u periodu od narednih pet godina formiraju posebne katastarske parcele za objekte podignute bez građevinske dozvole ili bez upotrebne dozvole. Ovaj proces omogućava uspostavljanje tzv. jedinstva nepokretnosti – svaka zgrada ili kuća dobiće jasnu katastarsku identifikaciju i parcelu koja ispunjava uslove za građevinsko zemljište, čime se objekti trajno uključuju u pravni promet.

Kada je reč o stanovima, postupak prijave zavisi od statusa same zgrade. Ako je zgrada već upisana u katastar, vlasnici podnose prijavu za svoje posebne delove pojedinačno. Ukoliko zgrada nije evidentirana, a useljena je, prijavu podnosi upravnik stambene zajednice, dok u slučaju njegovog nepostojanja bilo koji vlasnik može pokrenuti postupak za upis cele zgrade. U tom slučaju obavezna je izrada elaborata geodetskih radova, koji precizno definiše namenu objekta i strukturu svih posebnih delova.

U situacijama kada investitor nije poznat ili nije dostupan, zakon predviđa upis zabeležbe o neplaćenom doprinosu, dok se vlasnicima posebnih delova omogućava da uz plaćanje simbolične takse ostvare pravo upisa. Podaci o brojevima parcela mogu se jednostavno pronaći na platformi GeoSrbija, zahvaljujući dostupnim satelitskim mapama i jasno prikazanoj podeli zemljišta po jedinicama lokalne samouprave.

Pravne i praktične koristi ovog procesa su višestruke: građani dobijaju mogućnost nesmetanog nasleđivanja i prometa nepokretnosti, legalnog priključenja na infrastrukturu, lakšeg pribavljanja bankarskih kredita uz hipoteku, kao i podnošenja zahteva za rekonstrukciju objekata. Rok za prijavu imovine biće dva meseca od početka primene zakona, dok će oni koji iz opravdanih razloga propuste rok moći naknadno da dokažu svoj pravni interes. Nakon završetka postupka evidentiranja i upisa, plaćaće se taksa u iznosu od 100 do 1.000 evra, u zavisnosti od vrste i vrednosti nepokretnosti.

Informacije u ovom dokumentu ne predstavljaju pravni savet u vezi sa bilo kojim konkretnim pitanjem i date su samo u opšte informativne svrhe.

Share the Post:
Need legal support? Get in touch — our team is here to guide you every step of the way. When the law gets complicated, we make things clear — and get things done.

Email:

inquiry@injac.rs

Tel:

+381 11 2458 945

Address:

Makenzijeva 17,

11000 Belgrade - Serbia

Contact Us: