Od 22. maja 2025. godine, Srbija je zvanično postala članica SEPA sistema (Single Euro Payments Area) – jedinstvenog platnog prostora za transakcije u evrima. Ovim korakom domaća privreda ulazi u evropski finansijski tok ravnopravno sa članicama Evropske unije, bez dodatnih administrativnih ili troškovnih barijera koje su do sada pratile prekogranična plaćanja.
Za privredne subjekte, ovo znači jednostavnije, brže i jeftinije plaćanje prema partnerima u EU, ali i veće poverenje inostranih kompanija koje posluju sa Srbijom. SEPA donosi standardizovane procedure, kraće vreme obrade naloga i značajno niže bankarske troškove – što je naročito važno za kompanije koje posluju u sektorima izvoza, uvoza, usluga i e-trgovine. Za naše klijente, članstvo u SEPA prostoru otvara dodatne mogućnosti za optimizaciju poslovanja: od efikasnijeg upravljanja likvidnošću i bržeg zatvaranja ugovornih obaveza do bolje pozicije u pregovorima sa međunarodnim partnerima.
Inače, SEPA sistem postoji od 2008. godine, kada je uspostavljen od strane institucija Evropske unije i Evropske centralne banke sa ciljem da se stvori jedinstveno tržište bez granica za plaćanja u evrima. Njegova svrha je da građanima, kompanijama i institucijama omogući da vrše i primaju plaćanja u evrima – pod jednakim uslovima, bez obzira na to da li se transakcija odvija unutar iste države ili između članica.
SEPA je inicijalno nastao kao odgovor na potrebu za efikasnijim, sigurnijim i transparentnijim platnim prometom unutar EU, čime je značajno doprineo integraciji evropskog finansijskog tržišta i smanjenju troškova poslovanja u prekograničnim transakcijama.
Advokatska kancelarija Injac stoji na raspolaganju za sva pravna pitanja u vezi sa prilagođavanjem ugovornih i poslovnih modela novim SEPA standardima.
Informacije u ovom dokumentu ne predstavljaju pravni savet u vezi sa bilo kojim konkretnim pitanjem i pružene su isključivo u opšte informativne svrhe.